26 oktober 2016
Bij cyberpesten denken we vooral aan kinderen en niet zozeer aan het gedrag van volwassenen op hun werk. Dat blijkt een grote vergissing, want ook op het werk is men danig in de weer met de digitale snelweg. Inclusief de uitglijders en regelrecht pestgedrag. Wie kent bijvoorbeeld niet de verkeerde humor via de mail of het uit de bocht vliegen door teksten die nét te kort door de bocht zijn en kwetsen. Of erger: dat collega’s via de mail roddelen over die ene collega die zich ziek heeft gemeld, of dat een collega misbruik maakt van het wachtwoord van een collega en inbreekt in diens pc.
Helaas, er zijn voorbeelden te over van lichte tot zware vormen van het fenomeen dat we tegenwoordig cyberpesten noemen. En de slachtoffers van dit ongewenste gedrag consulteren steeds vaker de vertrouwenspersoon.
In deze cursus gaan we uit van voorbeelden van cyberpesten en ongein via de digitale snelweg die wij uit de praktijk als vertrouwenspersoon of klachtonderzoeker kennen. We focussen op wat er gebeurt, hoe dat gebeurt, welke gevolgen er zijn en voor wie, wie verantwoordelijk is, waar vertrouwenspersonen rekening mee moeten houden en hoe zij melders kunnen opvangen. Kijk voor inschrijven op onze cursuspagina!